ГОЛОСУВАННЯ ЗА ПРОЕКТ РІШЕННЯ: № 12


УКРАЇНА
ХУСТСЬКА РАЙОННА РАДА
дев’яте засідання першої сесії VІІІ скликання
 
РІШЕННЯ    
 
________ 2021 року                                                                                   м. Хуст
 
 
 
Про звернення до Президента України,
Верховної Ради України, Кабінету Міністрів
України щодо подальшого функціонування
районних рад в Україні
 
 
Відповідно до статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», враховуючи численні звернення стурбованих громадян району та рекомендації Президії районної ради , районна рада
 
 
в и р і ш и л а :
 
  1. Звернутися до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України щодо необхідності врегулювання на законодавчому рівні питання подальшого функціонування і забезпечення повноважень районних рад, що додається.
2. Виконавчому апарату районної ради:
2.1. Надіслати дане рішення адресатам.
2.2. Оприлюднити дане звернення на офіційній вебсторінці районної ради.
3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію районної ради з питань законності, правопорядку, регламенту та депутатської етики (Микулін М.М.).
 
 
 
 
Голова районної ради                                                                 Назарій ПАВЛІЙ
 
 
 
 
Додаток
до рішення сесії районної
ради дев’ятого скликання
від 15.07.2021 року № __
Президенту України
Голові Верховної Ради України
Прем’єр-Міністру України
 
 
ЗВЕРНЕННЯ
 
 
Депутати Хустської районної ради Закарпатської області VIII скликання стурбовані тим, що в ході впровадження реформи місцевого самоврядування має місце міжрівневе розбалансування повноважень органів місцевого самоврядування, що може негативно вплинути на кінцевий результат децентралізації влади.
 
Районні ради, згідно зі статтею 143 Конституції України  наділені повноваженнями по затвердженню програм соціально-економічного та культурного розвитку та контролю за їх виконанням; затвердженню районних бюджетів, які формуються з коштів державного бюджету для їх відповідного розподілу між територіальними громадами (або для виконання спільних проектів із залученням на договірних засадах коштів місцевих бюджетів для реалізації спільних соціально-економічних і культурних програм) та контролю їх виконанням; вирішенню інших питань, віднесених ст. 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до компетенції районних рад.
 
Згідно зі статтею 140 Конституції України районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад. Районним радам можуть надаватися окремі повноваження органів виконавчої влади за рахунок коштів державного або місцевого бюджету. Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, а також об’єкти спільної власності, що перебувають в управлінні районних рад.
 
У той же час, після прийняття Закону України №1009-ІХ від 17.11.2020 р., яким внесені відповідні зміни до Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні”, районні ради фактично позбавлені більшості повноважень і до 01.07.2021 р. передали всі об’єкти спільної власності та майно, які були в їх управлінні, територіальним громадам за місцем знаходження. Також територіальним громадам передані засновані районними радами комунальні заклади освіти, медицини, культури та ін., що фактично позбавляє районні ради джерел доходів, зокрема таких, як відсоток від податку на прибуток, частини чистого прибутку, орендної плати тощо.
 
Крім того, внаслідок внесених Законом України №907-ІХ від 17.09.2020р. змін до Бюджетного кодексу України, районні ради виключені з фінансової мережі на отримання коштів із державного бюджету України, а джерела наповнення районних бюджетів фактично є формальними, оскільки центри з надання адмінпослуг та реєстраційні служби на рівні районів ліквідовуються.
 
Незначна доля адміністративних зборів є недостатньою для утримання виконавчих апаратів районних рад.
 
Таким чином, питання подальшого функціонування і забезпечення передбачених Конституцією і законами України повноважень районних рад на законодавчому рівні на сьогодні не врегульовано.
 
На початку реформи місцевого самоврядування прогнозувалося, що в районних радах укрупнених районів згідно з принципом субсидіарності залишаться ті повноваження, які не в змозі зреалізувати територіальні громади. Це, насамперед, вторинна медицина, хоспіси, школи-інтернати, спеціалізовані школи, заклади позашкільної освіти, спільні культурні об’єкти (РБК, музеї), тощо. Також очікувалося віднесення до повноважень районних рад питання доріг і транспортної інфраструктури місцевого значення, регулювання пасажирських перевезень, туризм і спорт, утримання деяких закладів соціального захисту, тощо.
 
Але, вже зараз, навіть деякі спроможні територіальні громади (особливо віддалені від районних центрів), маючи широкі повноваження та значні фінансові ресурси, потерпають від неможливості реалізувати в повній мірі ці повноваження, зокрема, через відсутність кваліфікованих спеціалістів (медицина, освіта, культура), через критичний стан дорожньої інфраструктури, через брак якісного житлового фонду, який би стимулював до переїзду у громади на постійне проживання молодих спеціалістів та необхідних фахівців.
 
У такій ситуації вбачаємо вихід у чіткому визначенні належних повноважень районних рад та приведення норм законодавства, особливо в бюджетній та податковій сферах, у відповідність до положень Конституції України.
 
Вважаємо, що районні ради, маючи відповідні повноваження, спільно з районними державними адміністраціями, зможуть здійснювати координацію та управління функціями по забезпеченню соціально-гуманітарних та економічних потреб громад в різних галузях, у т.ч. водного і лісового господарства, екології та охорони природи, забезпечення профілактики надзвичайних ситуацій, архівної справи, муніципальної охорони правопорядку.
 
Підтримуючи своїх колег, депутатів районних рад новоутворених районів, враховуючи численні звернення стурбованих мешканців району, звертаємося за сприянням у вирішенні викладених у зверненні проблем та для інформування Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України щодо необхідності термінового врегулювання даної ситуації.
 
Прийнято на _______
сесії Хустської
районної ради дев’ятого скликання
15.07.2021 року №